Marly Kruytzer ziet het menselijk lichaam als een prachtige sculptuur waarop zij haar versierdrang kan uitleven. En dat doet zij met haar hoofd- en halssieraden. Inspiratie voor haar werk vond zij in de kostuumgeschiedenis, met name in de molensteenkraag. Denk aan Rembrandts nachtwacht.

Haar kragen zijn van het fijnste zilver-, goud- of gecoat koperdraad en ze zijn alle met de hand vervaardigd. Zo ontstaan lichte, hechte structuren.

De conservator beeldende kunst van het Audax Nederlands Textielmuseum Tilburg te Tilburg, Caroline Boot, gaf Marly Kruytzer in 2001 een onderzoeksopdracht, uit te voeren in het museum. Zij onderzocht de mogelijkheid om haar sieraden machinaal te doen breien. Ondanks de inspanningen van het zeer deskundige personeel brak de zilver- of koperdraad telkenmale. Niettemin behaalde zij enig resultaat op de kousenbreimachine. Ze maakte beeldend gebruik van de breuken en de gaten die in het breiwerk vielen. De resultaten - beide aangekocht door het museum - zijn de molensteenkraag op foto 0001 en 001 en een armsieraad. Daarnaast verwierf het Audax Nederlands Textielmuseum zich een halssieraad van Marly Kruytzer voor zijn collectie.

Het Museum voor Moderne Kunst Arnhem kocht in 2001 een arm-beensieraad nr. 012 en in 2004 hoofd-halssieraad Delft nr. 015.